FRAGMENT A
Un matí que Gregor Samsa es despertà de somnis desassossegats, es trobà al llit convertit en un insecte monstruós. Estava gitat de sobines damunt una esquena dura com una cuirassa i, alçant una mica el cap, podia veure un ventre bru i bombat, solcat de nervadures arquejades, damunt el qual, amb penes i treballs, s'aguantava el cobrellit, a punt de caure completament a terra. Les seues múltiples potes, llastimosament raquítiques en comparació amb les seues proporcions, s'agitaven desvalgudes davant els seus ulls.
Un matí que Gregor Samsa es despertà de somnis desassossegats, es trobà al llit convertit en un insecte monstruós. Estava gitat de sobines damunt una esquena dura com una cuirassa i, alçant una mica el cap, podia veure un ventre bru i bombat, solcat de nervadures arquejades, damunt el qual, amb penes i treballs, s'aguantava el cobrellit, a punt de caure completament a terra. Les seues múltiples potes, llastimosament raquítiques en comparació amb les seues proporcions, s'agitaven desvalgudes davant els seus ulls.
"Què m'ha passat?", va pensar. No era un somni. La cambra, una cambra normal de ser humà, encara que un pèl menuda, conservava el seu aspecte de sempre entre les quatre parets familiars. Damunt la taula, on hi havia estesa una col·lecció de mostres de teles desempaquetades (el Samsa era viatjant), penjava una fotografia que no feia gaire havia retallat d'una revista il·lustrada i havia col·locat dins un bonic marc daurat. Representava una dona amb un barret de pell i una boà, asseguda tota erta i alçant vers l'espectador un gros manegot de pells en què desapareixia tot l'avantbraç.
[FRANZ KAFKA: La metamorfosi (La transformació). Edicions Vicens Vives. Traducció de Joan Fontcuberta]
Aquest fragment correspon al començament de la novel·la. El narrador està en tercera persona i és omniscient, ja que, el narrador coneix els pensaments més íntims del protagonista, per exemple coneix la soledat de Gregor, el dolor de les seues ferides (tant físiques com psíquiques), els seus pensaments més íntims, els records del passat, com quan volia portar a la seua germana al Conservatori o quan es preocupava per la situació econòmica de la família.
A més a més, utilitza un estil directe, és a dir, que el narrador narra directament el que diuen, pensen o fan els personatges, com ho demostra en aquest fragment on el protagonista diu "Què m'ha passat?". La novel·la comença d' una forma especial i diferent que les altres novel·les d' aquella època, ja que, comença d' una forma extravagant que crida l' atenció.
Gregor, el protagonista, es despertà convertit en un insecte monstruós en forma d' escarabat. Primer, va pensar que era un malson, però prompte va arribar a la conclusió de que allò era la realitat, que la seua habitació era la mateixa de sempre i que tenia que fer-se a la idea de viure així.
L' autor també utilitza en algunes ocasions el flashback, és a dir, que del present va cap al passat per a recordar el passat del protagonista. Per exemple, quan recorda que volia guanyar prou diners per tal de portar la seua germana al Conservatori o bé quan estava preocupat per la situació econòmica de la seua família, ja que, ell era l' únic que treballava en la família i ara en aquest estat no podria.
Enhorabona per la nota: un 8! T'ho esperaves?
ResponEliminaPer cert, tenint en compte aquesta nota, m'estranya que no hages tret més en Valencià, que també era un examen de comentari. Crec que hauries de demanar una reclamació o una segona correcció, perquè no se sap mai quan pots necessitar una mitjana de Selectivitat més alta.
Una última cosa: supose que ja deus saber que hi ha hagut errors en el càlcul de les mil·lèsimes de la mitjana de Selectivitat: dilluns 21 enviaran a l'institut les targetes (els fulls) amb les mitjanes ben calculades.
Fins ara!